Jolanta Fabianowska | nauczyciel

Login: j.fabianowska
E-mail: j.fabianowska@gmail.com

Poziom edukacyjny: szkoła podstawowa 1-3
Obszar edukacyjny: nauczanie zintegrowane
Przedmiot podstawowy:
Przedmiot dodatkowy:

Szkoła: Szkoła Podstawowa

Mali ogrodnicy - nasze uprawy

Co planujemy?

Postanowiliśmy wykonać doświadczenia przyrodnicze. Sprawdzimy, jak środowisko naturalne roślin wpływa na ich rozwój. Zbadamy czy woda, temperatura, światło i gleba mają wpływ na rozwój roślin oraz wyhodujemy nowe rośliny np. drzewo kasztanowca, szczypiorek, ziemniaki, fasolę... Zadania wykonamy w dwóch grupach.

Grupa I - "Jak wyhodować nowe rośliny?"

grupa II - "Jak na roślinę wpływa środowisko?"

Grupa I wyhoduje nowe rośliny z nasion, sadzonek, cebulek, bulw. Włożymy do wody cebulkę mieczyka i będziemy obserwować rozwój korzeni.  Z jednego ziemniaka wyhodujemy kilka nowych roślin.  Namoczylmy w wodzie kilka nasion fasoli. Włożylmy je do słoików z bibułą w środku. Kasztany - 3 włożymy do doniczki z ziemią.

Grupa II wykona doświadczenie z rzeżuchą,  labirynt dla ziemniaka oraz posadzi sadzonki pelargonii w doniczki. Jedna doniczka pozostanie w klasie, druga zostanie wystawiona do ogródka. Sprawdzimy ,czy temperatura ma wpływ na rozwój roślin. Natomiast sadzonki zielistki zostaną posadzone do doniczek z różną ziemią - jedna piaszczysta, druga próchnicza.  Sprawdzimy ,czy gleba też wpływa na rozwój roślin.

Będziemy obserwować nasze rośliny. Swoje uwagi i spostrzeżenia uczniowie  będą notować, opisywać i fotografować.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co zrobiliśmy?

Rozpoczęliśmy swoje działania. Pracujemy w dwóch grupach.

Grupa I zajęła się zagadnieniem- "Jak wyhodować nowe rośliny?".

Uczniowie założyli własną szkółkę leśną- hodujemy kasztanowca. Postanowili też wyhodować nowe roślinki z cebulek, nasion i sadzonek.

Grupa II zajęła się zagadnieniem "Jak na roślinę wpływa środowisko?". Przygotowaliśmy cztery doświadczenia. 

  • Rośliny i woda
  • Rośliny i słońce
  • Rośliny i gleba
  • Rośliny, gorąco i zimno

- Uczniowie na bieżąco prowadzą obserwacje przyrodnicze. Swoje spostrzeżenia zapisują, robią dokumenatację fotograficzną naszych badań.

- Grupa II przeprowadziła doświadczenie z nasionami rzeżuchy i udowodniła, że woda ma wpływ na rozwój roślin. W dalszym ciągu dzieci obserwują ziemniaka w labiryncie. Ziemniak w pudełku rośnie w kierunku otworu, szuka światła. Na bieżąco prowadzą obserwacje zielistki i pelargonii. Sprawdzają, czy gleba i temperatura mają wpływ na roślinki. Obserwują rośliny i notują swoje spostrzeżenia.

- Grupa I wyhodowała drzewko kasztanowca. Nasze drzewo ma 33cm  i cztery listki.Dzieci wyhodowały szczypiorek, mieczyki, ziemniaka i fasolę. Wysiały do doniczek warzywa i kwiaty (rzodkiewkę, ogórki, buraki, koper, nasturcję, nagietki). Założyły mały ogródek. Systematycznie podlewają rośliny. Prowadzą obserwacje, notują spostrzeżenia, wyciągają wnioski. Robią na bieżąco zdjęcia swoich badań.  Dzieci bardzo zaangażowały się w swoje działania. (W załączniku- Mali Ogrodnicy w działaniu)

- Na bieżąco dzieci prowadzą  obserwacje i wyciągają wnioski z przeprowadzonych doświadczeń. 

Dzisiaj grupa I posadziła kasztanowca w naszym ogródku rekreacyjnym. Dzieci systematycznie podlewają go. (Załącznik- sadzimy kasztanowce)

Dzieci, tak zaangażowały sie w swoje działania, że postanowiły założyć rabatkę kwiatową w ogródku rekreacyjnym. Wysiały na niej nasturcję i nagietki. Czekamy aż nasze roślinki  pojawią się.  W ogródku  posadziliśmy też  wierzbę karłowatą .  Drzewka posadziliśmy z sadzonek. Poczekaliśmy aż nasze sadzonki puściły korzenie, a potem posadziliśmy je do ziemi. Nasz ogródek bedzie ładny.

Systematyczniie prowadzimy obserwacje roślinek w ogrodku. Bardzo cieszymy się, że wzbogacamy go.

Galeria:

Co się wydarzyło na naszym festiwalu?

Szkolny Festiwal Nauki w naszj szkole odbędzie się  pod koniec maja. Razem  z innymi nauczycielami, którzy przystąpili do programu "Szkoła myślenia" zaprezentujemy swoje działania rodzicom. nauczycielom i uczniom.Tematem przewodnim będzie "Czy ekologiczne znaczy zawsze  nowe?". Odbędą się tego dnia wystawy prac dzieci, prezentacja albumów, dokumentacja doświadczeń, krótkie inscenizacje o tematyce ekologicznej.

26 maja odbędzie się SFN z okazji Dnia Mamy. Zaprezentujemy program artystyczny " Mali ogrodnicy". Mamusie otrzymają od nas przepiękny kwiatek i jabłuszko własnoręcznie wykonane. Zaprezentujemy nasze dokonania. Pokażemy planszę tematyczną "Mali ogrodnicy" oraz album z  podsumowaniem naszych doświadczeń. (załączniki- wystawa i inscenizacja)

Program artystyczny bardzo się podobał. Dzieci wczuwały się w rolę warzyw.

Mamusie z ochotą przeglądały album podsumowujący nasze doświadczenia.

Galeria: